Kembar Proton eMas 7, Geely Galaxy E5 kini sudah berada di Malaysia selepas melengkapkan perjalanan siri jelajah dunianya di Asia Tenggara. Ini juga memberi ruang penampilan penuh mannequin Proton eMas 7 yang ketika ini belum lagi ditunjukkan sepenuhnya, terutama bahagian dalaman.
Ada empat unit Geely Galaxy E5 kelihatan di bilik pameran di Pusat Kecemerlangan Proton Jumaat lalu, dengan masing-masing telah meliputi jarak 3,700 km. Bermula dari Guiyang, China, kereta berkenaan melintasi Xishuangbanna Dai Autonomous Prefecture, Laos dan Thailand sebelum tiba di Malaysia. Perjalanan berkenaan turut dirumitkan oleh taufan Yagi yang mengakibatkan banjir teruk di Laos.
Ini kali pertama Galaxy E5/eMas 7 dilihat tanpa sebarang pelekat samaran — kedua-duanya nampak sama kecuali lencana yang digunakan sahaja. Rimnya juga dalam saiz yang lebih besar, 19-inci. Penampilan penuh Galaxy E5 ini juga membolehkan kita mengetahui bagaimana keadaan dalamannya, walaupun ini versi pemanduan sebelah kiri dan berbeza daripada eMas 7.
Papan pemukanya nampak hadir dengan rekaan ringkas dan bersih dengan bahagian konsol tengah berlekuk dengan ruang di sekitar pemandu dalam warna Ivory. Stereng bujurnya mungkin menjadi satu-satunya rekaan yang tampak agresif dalam ruang kabin tersebut.
Banyak kelengkapan teknologi boleh dilihat ada di dalam Galaxy E5 ini, antaranya paparan instrumen 10.2-inci tirus dan skrin sentuh 15.4-inci yang menggunakan sistem operasi Flyme Auto yang dibangunkan bersekali dengan Meizu, syarikat telefon pintar milik pengasas Geely, Li Shufu. Belum pasti sama ada Proton eMas 7 juga akan menggunakan sistem yang sama. Tiada Apple CarPlay atau Android Auto pada E5 ini.
Lain-lain kelengkapan yang tersedia adalah seperti bumbung kaca panoramik yang luas, pengecas tanpa wayar Qi 50-watt, ruang simpanan besar di bawah konsol tengah dan sistem bunyi Flyme Audio dengan 16-pembesar suara. Kerusi depan juga larasan kuasa dengan fungsi memori, pemanas dan berliang.
Kabin Galaxy E5 juga dilengkapi 33 ruang simpanan barangan, termasuk laci di bawah corong pendingin dan di bawah kerusi, serta 51 liter ruang simpanan di bawah lantai di ruang however.
Galaxy E5 menggunakan pacuan roda depan, dikuasakan oleh motor elektrik tunggal yang menjana 218 PS (160 kW) dan 320 Nm, membolehkannya memecut 0-100 km/j dalam masa 6.9 saat. Ia dilengkapi bateri lithium iron phosphate (LFP) Aegis “brief blade” buatan Geely, dengan platform World Clever New Power Structure (GEA), membolehkan baterinya disepadukan dengan struktur badan kenderaan — cell-to-body (CTB).
Dua saiz bateri ditawarkan — unit 49.52 kWh dengan jarak CLTC 440 km, dan 60.22 kWh dengan jarak 530 km dengan sekali cas. Geely tidak menyatakan kapasiti pengecasannya, hanya memaklumkan dari keadaan 30%-80% DC memerlukan 20 minit, sementara untuk AC dari 10%-100% memerlukan sembilan jam (7.5 jam untuk pilihan bateri yang lebih kecil). Kereta yang dilihat ini menggunakan kepala pengecas piawaian China, GB/T, dan mannequin Proton tentunya akan menggunakan jenis CCS2.
Menurut Proton, perjalanan jauh Galaxy E5 ke Malaysia ini mempamerkan ketahanannya. “Kejayaan memandu sejauh 3,700 km dari China ke Malaysia adalah sangat penting. EV baru ini menempuh keadaan cuaca dan permukaan yang mencabar, termasuk banjir dan tetap berhasil tiba di sini,” ujar CEO Professional-Web, Zhang Qiang.
Tamatnya perjalanan Geely Galaxy E5 ini, maka baton kini diserahkan pula kepada eMas 7 yang akan mengadakan perjalanannya ke seluruh negara bermula 5 Oktober. Unit prototaip berkenaan dijangka akan dipandu sejauh 2,000 km di Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Orang awam boleh melihat kereta ini di lokasi utama di Putrajaya pada 25 September dan Shah Alam pada 26 September.
Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.